Vitblommiga perenner ...

Nu läääängtar jag igen. Solen lyser med sin frånvaro idag, jag hade hoppats på mer smältvatten än så här. Jag längtar snart ihjäl mig efter riktig vår. I färskt minne finns höstens planteringar som jag inte hunnit njuta av ännu. Tänk så härligt att ta ut en filt eller två och sätta sig i rabatten med kameran i högsta hugg. Lovar att dela med mig av blomsterprakten!

Idag har jag planerat en rabatt för en av mina vänner. Hon önskar vita toner, utan andra inslag så långt det är möjligt. Jag har inte hunnit välja ut vilka plantor som vore lämpligast, för jag vet inget om läget; sol/skugga, torrt/fuktigt. Här är i alla fall listan som den ser ut just nu:


Höjdare

Vit stormhatt

Vit riddarsporre

Höstsilverax

Klättrare

Kaprifol

Klätterrosor

Klematis

Humle

Romantiker

Rosor

Pion

Vitpytta

Löjtnantshjärta

Krollilja

Blågull

Akleja

Franskt kungsljus

Lupin

Lökar och knölar

Tulpaner

Pingstliljor

Snödroppar

Liljekonvaljer

Pärlhyacinter

Daglilja

Dahlia

Scilla

Krokus

Klosterklocka

Vårstjärna

Porslinshyacint

Narcisser

Hyacinter

Årets perenner

Stäppsalvia – 1997

Jättedaggkåpa – 1999

Sköldpaddsört – 2004

Stjärnflocka – 2005

Kransveronika – 2006

Vitblommande fläckig Lungört – 2008

Koreansk plymspirea – 2010

Gräs

Randgräs

Hakonegräs

Jättetåtel

Marktäckare

Murreva

Taklök

Luktviol

Spetsmössa

Mossflox

Vitbrokig kirskål

Trampnarv

Dekorativa blad

Alunrot

Ormbunkar och Bräken av olika slag

Rosenplister

Funkia variegerad – ex Hosta ’undulata’

Hasselört

Parasollblad

Pestskråp

Geranium

Silverbladiga

Lammöron

Ulleternell

Hakonegräs

Silverarv

Malört

Rosenrot

Buskar och träd

Syrén

Mose brinnande buske

Hägg

Snöbollsbuske

Ornäsbjörk

Vitbrokig korallkornell

Norsk brudspirea

Prästkrage

Nattviol

Sjömanshjärta

Myskmalva

Storklocka

Sockblomma

Tovsippa

Vitsippa

Lewisia

Bergklint

Astilbe

Vitblommig mjölkört

Sommarklätt

Brudslöja

Sibirisk vallmo

Jättevallmo

Såpnejlika

Nunneört

Salvia

Nävor

Tremastarblomma


Kommentarer
Postat av: per einar jonsen

hej det är per einar jag såg bilden på rabatten med växterna.det var underbart att se dom härliga färger. jag vill fråga en sak vit stormhatt finns den att få tag i som frö eller planta,vore tacksam för svar. mvh per einar jonsen

2013-02-06 @ 20:24:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0