Om det hände min familj

Jag har ett Facebok-konto. Ingen nyhet för er som känner mig. Där har jag väldigt många kontakter, både egna vänner och bekanta, deras barn och även kompisar till mitt barn. Så blir det ju när man bor i ett litet samhälle som vårt.

Under en tid har jag lagt märke till att ett särskilt barn fått otroligt många elaka kommentarer om varje bild h*n lagt ut på sig eller sina intressen. Händer det en gång kanske man ser mellan fingrarna, men i det här fallet verkade det hela systematiskt uttänkt, då kommentarerna tagits bort i efterhand. Att de tagits bort märkte jag när jag började leta efter vad som egentligen lagts upp.

Vad gör man en sådan gång? Så snart jag fick tillfälle tog jag skärmklipp av det hela och var noga att få med barnens namn (för det är BARN som är så otroligt elaka mot varandra). Därefter kontaktade jag det utsatta barnets förälder och skickade med klippen. Varför jag inte direkt kommenterade i barnets logg var för att jag var rädd att h*n istället skulle få samma kommentarer men i mail. Då kan jag som vuxen inte se och agera.

Efteråt har jag sett att det var tur att jag sparade bevisen, då kommentarerna inte längre finns tillgängliga på Facebook. Nu finns ändå möjligheten för föräldrarna att prata med varandra, men framför allt att ställa sina barn mot väggen och göra sitt bästa för att se till att kränkningarna upphör. Fast jag vill hellre kalla det mobbing, då det uppenbarligen pågått ett tag.

Man behöver inte vara vän med alla, absolut inte. Men kan du inte säga något snällt så säg inget alls. Det skadar ingen självkänsla och skapar inget självhat.

Det jag vill ha sagt är inte att jag bär en roll av självutnämnd nätpolis. Jag vill istället mana till eftertanke. Om det vore ditt barn, din familj som drabbades, hur skulle du göra? Vore det ett syskon eller en väns barn, vad gjorde du då? Och framför allt; hur skulle du vilja att andra agerade om du inte såg det själv? Allt jag vill ha sagt är att jag önskar att mina bekanta säger till mig om samma sak händer mitt barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0