Alltid retar det någon



I vår kommun har man efter nyår börjat servera barnen lättmjölk och Becel istället för mellanmjölk och Bregott, allt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Detta är något som tydligt upprör mängder av människor.

Personligen förstår jag inte varför man ska ha det så livat för en sådan liten sak? Ett argument är att barnen behöver fett och näringsrik mat för att orka med skoldagen, och där håller jag med. MEN. Vem vill påstå att mjölk är MAT? Eller att den lilla klicken smör på mackan är avgörande för näringsintaget för barnen?

Jag vill påpeka att ingen mat ger energi förrän den är uppäten, och det gäller alla typer av mat. De barn som inte äter skollunchen sägs bli tillåtna att ta en macka och ett glas mjölk istället. Här menar jag att det bästa vore om de åt MATEN som serveras, den är faktiskt bra, i alla fall senast jag åt den. Och skulle det förekomma mindre smaklig mat en dag på en vecka så har så vitt jag vet ingen dött av det i dagens Sverige.

Inte dog jag hunger- och svältdöden för att jag åt mackor med bordsmargarin istället för äcklig skollunch, så jag misstänker att andra ungar också överlever. De får väl ordentlig frukost, middag och kvällsfika hemma? Och där kan man ju börja servera grädde i glasen om man så önskar.

Redan i första klass skickar man med frukost till dagens första mellanmål till sin unge, varför inte fortsätta med det om det är så fruktansvärt att se sitt barn dricka lättmjölk och äta Becel?

Som sagt så tycker jag att det här är ett i-landsproblem som tagit för stora proportioner, och troligen kan jag komma att bli lynchad för min avvikande åsikt i ämnet. Men den risken tar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0