Stickcafé

På onsdag arrangeras stickcafé på min mosters servering Cafe storgatan i Älvsbyn. Det börjar klockan 18 och jag misstänker att det är ett öppnare sällskap än gamla tiders syjunta, om än man handarbetar. Jag har funderat på att åka dit, och åtminstone se hur många som kommer och vilka det är. Jag hoppas på många yngre, och gärna fler killar. Att sticka är teknik och kräver en hel del tankeverksamhet om man som jag provar nya mönster varje gång.

Mitt I-landsproblem för dagen innebär att jag inte har bestämt vad jag ska sticka, det problemet har jag haft i några månader faktiskt. Ska passa på att besöka någon garnförsäljare idag och kolla om jag hittar något lämpligt garn att sticka av.

Jag tror att jag vill sticka en liten mönstrad kofta med ekorrar eller en sjal i mohair åt mig själv. Hittade ett mönster med björnbärsstickning idag, kanske vore en kul utmaning? Tycker du att sjalen ser snygg ut och blir sugen att prova så klickar du på bilden eller länken under för att komma direkt till mönstret.


Stickad DROPS sjal med Björnbärsmönster


När man väl lärt sig grunderna i stickandet inser man hur många tekniker man inte kan, och det påminner mig om att jag är dödligt sugen att lära mig påfågelsvirkning. Tekniken såg jag utförd första gången på Hantverksmässan på Arcushallen ifjol. Till helgen är det dags igen. Jag måste dit. Lina ska följa med, hon ville spana in lite pysselgrejor som hon kan syssla med så här i mörkertider. Kanske ses vi på Nya hantverksdagarna som mässan heter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0