Jag är en autodidakt

Om du aldrig hört talas om Autodidaktik tidigare så kan du med fördel klicka på länken för att läsa mer. Annars kan jag avslöja att jag är en allkonstnär i ordets rätta bemärkelse; jag kan otroligt många saker, men mina största intressen ligger i hantverk, skapande och pysslande. Inom dessa områden är jag alltsom oftast självlärd, och det är vad som kännetecknar en autodidakt.

Ordet dök upp i mitt pluggande inför stundande prov i litteraturhistoria, där man pratar om Gorkij som självlärd diktare. Hur det nu kan ha gått till. Jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna lära mig alla dessa epoker, tider, författare, svängningar och influenser utantill. Jag förstår faktiskt inte hur NÅGON ska kunna lära sig det utantill. Men man måste ju försöka.

Mika kom hem i måndags vid lunch, sedan dess har Lina fått två flöjter, varav en inhemsk variant (gissa om hon var nöjd?), och vi har varit i Piteå för att fixa lite med bilen och handla henne vinterkläder. Hon hade ju som sagt vuxit en del sedan förra vintern.

Efter många om och men hittade vi till sist en jacka och byxa som både dög (såg snygg ut) och passade i storlek. Ny mössa, handskar, halsduk skaffades också, och i morse var bönan hur nöjd som helst att gå till skolan med de nya kläderna. Det var liksom dags, har man dagstemperaturer under tjugo grader bör man ju ha handskar och mössa som håller värmen ...

Nu stundar mer pluggande och sedan förhoppningsvis någon sorts lunch.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Lustigt, hade aldrig hört ordet tidigarte förrän min mamma sa det i bilen i somras när mina föräldrar var upp på besök och vi skulle köra upp till Vättaberget. Då fick jag och Micke lära oss vad det betydde!

2010-11-12 @ 08:32:25
URL: http://katticke.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0