Barndomsminne

Idag såg jag på facebook en länk om något som hade kopplingar till Kaleva i Finland. Det var en av mina finska bekanta som hade lagt ut det på sin logg. Vad är det för ett konstigt barndomsminne undrar du?

När jag var liten och vi åkte bil, så förekom det tillfällen när bilen liksom wobblade fram längs vägen, kanske på grund av tekniska fel eller bara dåliga däck, eller rent ut bara lite obalans, vad vet jag? Eller så var det bara kul att sladda runt lite? 

Pappa brukade då omnämna fenomenet som att "Biln for som e Kaleva-drag utett väija". Fritt översatt färdades bilen alltså just som en wobbler tillverkad i Kaleva.

Fler lustiga ord på bondska dyker upp då och då för att göra sig påminda. Kanske för att man inte helt ska glömma alla de kraftuttryck som finns dolda i språkskatten. För nog är det målande att beskriva rörelser med ett Kaleva-drag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0