Visste du det här om maskar?


Maskar saknar hjärna. De kan inte drunkna, de som hittas döda efter regn har dött av solens strålning. Maskar andas genom huden. Maskarna varken pressar sig fram eller gräver gångar, de ÄTER sig fram genom jorden.

Förutom att maskar förädlar jorden, utsöndrar de ett växtstimulerande ämne. Mer än hälften av växternas rötter tros växa i maskgångar, där kväve finns i högre koncentration än i omgivande jord. Maskarna tål troligen inte konstgödsel så bra, på grund av det natrium som finns ger för höga saltkoncentrationer.

En mask är fullvuxen efter ett år. Maskarna producerar både sperma och ägg, men kan inte befrukta sig själva. Att odla daggmask kallas Vermikultur.

Lär dig mer här


Vadan detta nyfunna intresse? Jag ska göra ett experiment med mina blomsterodlingar. Jag har fått tillgång till drygt två ton biorenad cellulosa. Den torde lämpa sig perfekt för diverse odlingar. Jag vet bara inte om maskarna äter denna cellulosa? Trots att den består av organiskt material; växtfibrer, så blir det spännande att se om man lyckas locka dit några maskar. Blandar jag i lite häst- och koskit borde det gå toppenbra. Återstår att se, och jag lovar att berätta hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0