Vad heter det egentligen?

Som den språkpolis jag är så måste vissa saker klargöras. Trots att jag säger att jag krattat löv så HETER det egentligen att jag räfsat löv. Varför? Jo för att det är en viss skillnad mellan en kratta och en räfsa. Krattan används främst för att planera mark eller annat underlag, räfsan rensar bort gamla löv från den vinterskräpiga gräsmattan. Basta.


Räfsa till vänster, kratta till höger. Nu tror jag Mika blev glad. Äntligen gav jag honom rätt. För det är väl jag som är allvetande och avgör vem som ska ha äran att ha rätt? Oavsett redskapens namn är de bra att ha i trädgårdsvårdartider. Nu ska jag ut igen. För att räfsa löv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0