Att shoppa med pappa

Min pappa Kjell har egen firma och arbetar med att etablera grönytor och kontrollera växtligheten i bland annat ställverk. Företaget heter Gräsetableringar AB och är beläget i Piteå. Uppdragen varierar, liksom arbetsplatserna som kan vara spridda över hela landet. Säsongen drar igång ungefär nu, när våren kommit igång så smått här uppe, och försommaren gör sig påmind längre söderut.

Idag har jag följt med min gamle far till Kalix och fixat lite. Efter bilden kan man tro att det varit rea på Willys, ICA och Coop - samtidigt! Men tyvärr är svaret nej, det är inte mat vi handlat. Inte kläder heller. Vi lastade begagnat kokt papper a.k.a. cellulosa. Jag lovar att det var en stor hög vi fick lasta från!



Cellulosafibrerna använder min pappa när han sår in vägslänter. Då blandas frö, gödsel och cellulosa med vatten i en speciell blandning som sedan sprutas ut över det område som ska sås in. Resultatet blir en "frötapet" som ligger på plats trots väder och vind, och erosionen uteblir.


Från vänster: Lastning i säckar, som sparas ihop tills det inte ryms fler. Då lyfts de med hjälp av traktorn upp på lastbilen och släpet.

Vina har följt med och hon fick trotsa sin blyghet mot lastbilar och det pysande lätet de ibland ger ifrån sig. För första gången har hon kört lastbil, och premiärturen såg lovande ut. Tyvärr somnade hon bakom ratten, men farsgubben styrde upp ekipaget så vovven fick vila vidare. Undrar du vad det svartlockiga på ena bilden är så är det co-driver Pudde som övervakade vägvalet.



Hemfärden sköttes även den av min körglade far. Han ser ut att trivas finemang bakom ratten. Som synes är det en ytterst fin lastbil han har. Som avslutning vill jag även påpeka att han är rätt vass på att ratta traktorn också. I alla fall innan lunchen. Säger inget mer. Säkrast så. Men jag ÄR nöjd med pappa och hans färdigheter i motorfordon och dess framföranden.


Kommentarer
Postat av: Svante

Nämen vad är nu detta, en nobsbrud med lastbilskörkort. Måste se till att husse min hämtar hem hojen snarast!

2010-05-08 @ 09:31:45
URL: http://najlonqueen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0