Mycket vill ha mer

Som nämnts i tidigare inlägg så har jag lätt att önska saker. Det sägs ligga i släkten att samla på diverse saker. Jag är inget undantag. Idag damp det ner ett mail i min inbox, med erbjudande om vårligt ögongodis. Fattar du hur otroligt många snygga tulpansorter det finns på marknaden???

Hur jag nu ska motstå att beställa hem några kartonger schyssta lökar är en stor gåta. Har du svar eller förslag så mottages det tacksamt. Har du pangar att skänka till min numera dyra hobby (trots nattlkigt fiffel för att hitta gratis rariteter) så tas det också gärna emot. Eller rentav schyssta lökar från din egen trädgård? Tyvärr förefaller tulpaner vara ett ovanligt släkte här uppe i norr. Annars hade jag lätt bytt ihop med vänner och bekanta.

För övrigt finns flera underarter av tulpaner, jag misstänker att jag har flera olika sorter här hemma redan, jag vet att jag har både vildtulpaner och flockblommiga, precis som "vanliga" i både lila och cerise. Sedan finns laxrosa/laxröda lite liljeblommiga också. Kanske man borde göra en djupdykning i någon trevlig tulpanbok och se vad man kan lära sig?

Förutom dessa tulpaner, så lockar företaget även med allium av olika sorter. Det finns både kirgislök i lilarosa nyanser, och JÄTTElökar med blombollar upp till 20 cm i diameter och upp till 150 cm höga, i både lila, blått och vitt. Vill ha. Problemen hopar sig här:
  1. Det smakar = det kostar
  2. Det saknas plats i befintliga rabatter = måste gräva = jobbigt
  3. Jag HYR huset, äger det inte = besvärligt den dagen man vill skaffa eget hus
  4. Det är långt till våren = långt till resultaten
Kanske man kan lura mamma att skaffa? Lyckades inget vidare förra året, men då har ju hennes rabatter stått i träda sedan dess och borde ju vara redo för diverse vårlökar nu? Tål att testas!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0