Svalt sovrum

Många menar att det är bra att sova i sval luft. Det gör jag varje kväll, alldeles frivilligt. Mika är inte riktigt lika nöjd med en nattemperatur på blott 15-18 grader (beroende på utetemperatur). Att jag har vädringsluckan ständigt öppen beror egentligen inte på att jag vill sova svalt, mest är det för att mina fröplantor ska bli knubbiga och fina.


Blåsalvia Salvia patens som frösådd och en bild från Flickr på ett blommande exemplar.

Snabbkurs i frösådd, del ett
Låt plantorna stå så svalt som möjligt, är värmen hög och ljuset svagt blir plantorna rangliga.
LJUS är prio ett! Har du inte möjlighet att ställa plantorna i ett fönster måste de nästan ha extrabelysning för att komma igång på ett bra sätt.

Mina småplantor ser en aning långa ut, men de står i sovrummet, som är svalast i huset. Dessutom är elementet avstängt, så ingen värme kommer upp underifrån. I köket står bara sex små krukor med nysådda frön, som dessutom vill ha både värme och ljus för att gro. Blir spännande att se om jag lyckas komma igång med dem på ett bättre sätt än i fjol. Då hade jag för bråttom ut, så frosten tog dem.
Årets sommarblommor ser ut att gå i blått och vitt, än så länge i alla fall.


Blåklint Centaurea Cyranus L. 'Blue boy' som frösådd och så en löftesrik bild om vad som komma skall ...

Annat jag har sått är Prins Gustafs öga, en låg utfyllnad som passar bra under Månvindorna som klättrar 2,5 meter upp i luften, bara de får ordentligt stöd. Pionvallmo och jättevallmo ska också sås innan jag är klar, men det får vänta ett tag till.


Prins Gustafs Öga Nemophila menziesii


Månvinda Ipomoea Alba


Pionvallmo, vit Papaver Somniferum


Jättevallmo Papaver Somniferum 'Drama Queen'


Spikklubba Datura Stramonium

Spikklubban är också en självklar sommargäst, fröna samlade jag från fjolårets plantor. Den är enkel att lyckas med, stor kruka och rejält med gödsel så växer den så det knakar. Den vill ha strålande sol också, så framsidan med sitt söderläge är ett bra val för mig.

VÅREN ÄR IGÅNG!
YES!

Kommentarer
Postat av: Mia du vet mullisen

Oj, har du börjat...BRA!!!!

Jag ritar & nu vet jag & det kommer att bli så braaaaaaaa, trallaaaaa

2010-04-16 @ 11:29:22
Postat av: Greta

Spiklubban är giftig så se till att ingen äter frukterna, men det kanske du viste.



Lite avis jag vill också plantera men har ingen plats. Nå överlevde panseerna frosten?

2010-04-20 @ 11:50:17
URL: http://torparfru.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0