Ett tag sedan sist

Naturligtvis finns en orsak till att det råder bloggtorka på den här adressen. Orsaken stavas v-å-r. Den varmare utetemperaturen gör att jag har fullt upp om dagarna och jag hinner helt enkelt inte uppdatera som jag gjort tidigare. Jag har bland annat hunnit vara i Klövern idag, vi hade tänkt köpa ett bord med fyra stolar att ha på altanen men ägarna hann ändra sig angående försäljningen och valde att ha kvar alltihop. Suck. Nuj dammsuger jag blocket efter billigt bättre begagnat bord med stolar. Trä såklart. Det ska ju matcha Linas små minimöbler.

Istället för utemöbler släpade vi hem hästskit i stora lass, i veckan ska det anläggas rabatt igen! Egentligen bygger vi bara ut den redan befintliga rabatten på framsidan som jag grävde i fjol. Jag måste bara skaffa jordspade och skottkärra innan jag drar igång svetteriet. Blir kul, jag har redan plantor till hela rabatten och lite till. Bjuder på en ritning av en rabatt jag gjort till mamma. Fritt val om man vill använda sorter eller hela ritningen.



I mammas trädgård hittade vi i vår en lustig växt. Efter lite efterforskningar visade det sig vara Pestskråp, vars rot är traditionellt använd som örtläkemedel, den är tjugo gånger effektivare än Papaverin (mot gallkänningar) och kan även användas för att lindra kramper. Intressant. Först kommer blommorna som ser ut som på bilden, därefter utvecklas bladen och växer till halvmeterstora rundlar. Den sprider sig tydligen väldigt bra. Intressant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0