Jag vill ha en egen måne



Egentligen vill jag ha en egen flock renar, ingen måne, men orimligheten i de båda önskningarna är densamma. Vart skulle renarna bo? Under sängen? Och vem skulle sköta dem? Även om Mika i proportioner och storlek kan likna en same så är det finska blodet inte samma sak som djurskötargener. Nu kanske ni tycker att jag kan sköta dem själv, men vem ska då tjäna pengar åt mig?

Mika har dock äkta samevänner, som faktiskt i dagarna tar hem inte en, utan TVÅ små(?) renkalvar att tämja och köra in. Fatta hur kul det vore om det vore hos oss! Ingegärd den äldre skulle få åka ren ut till brevlådan varje dag, Lina kunde plocka renlav att utfodra med och Vina kunde träna ståndskall för renarna under eftermiddagarna. Mika kunde odla skägg och dra in storkosingen varje julafton. Undrar vad folk är beredda att betala för en äkta liten tomte med äkta stora renar?

Ska kolla med starta-eget-folket om det kunde vara idé att starta egen tomteverkstad? Att odla egna tomtar med egna renspann. Tål att tänkas på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0