Sanningen är ett relativt begrepp

Se på exemplet där du sett en film ihop med en kompis. Ni kommer garanterat att beskriva filmen olika. Det beror till en viss del på att man har olika referenser från livet, till viss del på att man gillar och ogillar olika saker och till viss del på att man minns och återberättar olika.
Somliga har fotografiskt minne medan andra minns mer av känslor och stämningar. Och där är det rent av upplagt för ännu fler olikheter, då man ju får olika känslor beroende på hur man uppfattar sin omgivning.
Du har din sanning och jag min. Det är lite lättare att förstå om man istället för ordet sanning använder ordet uppfattning eller åskådning. Min sanning innebär ju egentligen bara mitt sätt att tolka en situation. Således är sanningen bara ett av många tusen sätt att uppfatta saker. Jag hoppas att du hängde med.
Nu kanske du undrar varför jag skriver det här? Idag är många människor känsligare än för några år sedan. I alla fall uppfattar jag det så. Jag märker det även hos mig själv. Att se på sanningen på det här sättet gör det lättare att tänka positivt, i alla fall för mig. När jag har negativa tankar föreställer jag mig helt enkelt att jag har råkat få fatt i "fel" sanning. Då är det lättare att avfärda det dåliga och försöka locka fram något bra istället. Hoppas att det hjälper dig med - om det behövs.
Precis som skönheten ligger i betraktarens öga gör sanningen likaså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0