Flera nyanser av tant

"Det har fått en viss nedvärderande biton, speciellt i ordet tantig.
Tantig är lite ... inte så hippt, inte så rätt.
Inte så moderiktigt, utan någonting som är lite ... fel."

Karin Lövgren, Umeå Universitet


Idag hörde jag på radio i bilen. Utan vidare omsvep erkänner jag att det var "fel" kanal för en ungdom som jag. Det var P1. För det var så skränig musik på de andra kanalerna. Ärligt alltså.
AHA! Tantvarning! tänker du, och det går jag nog med på. Särskilt efter att ha lyssnat på just P1. Det var nämligen ett inslag om just tanter i eftermiddag - JUST när jag själv kände mig tantig. Det handlade bland annat om vad som utmärker en tant, saker som man kan plocka "tantpoäng" på. Till exempel kan man som ung blogga om husmorstips, kakrecept eller varför inte slöjd? Här känner jag minsann igen mig.

Tanten gillar vanligt hederligt kaffe, hon stickar absolut och är ivrig att plocka in från naturen så att hon kan safta, sylta eller baka av frukt och bär. Tanten tar tillvara på de resurser som finns. Hon älskar pelargoner, ja odling i stort, och så tantkaféer (som kännetecknas av att ingen förändring skett de närmsta tjugo åren) så klart.


"Det finns en massa nyanser av tant"
Karin Lövgren
, Umeå Universitet


Hur hon är i sättet skiljer sig lite beroende på vem du frågar. Somliga menar att tanten är sur, långsam - speciellt i kassan, där hon gärna tar upp extra tid genom att betala med enbart mynt - och bestämd. Dessutom spjärnar hon med kraft emot all form av förändring. Hon är sparsam, för att inte säga snål.
Å andra sidan sägs andra tycka att tanten är fri i sinnet, tar vara på dagarna genom att hänga med sina tantkompisar och göra roliga saker. Hon är snäll och trygg, och har skinn på näsan så att hon kan stå på sig då det behövs.

Gemensamt för båda är att tanten oftast inte arbetar längre, kanske är hon ensamstående? Hon har i varje fall friheten att göra saker själv om hon vill. Åldern är relativ i sammanhanget, man kan vara tant i de flesta åldrar menar forskare. Kanske är det så att dagens unga håller på att förändra begreppet tant till något positivt?

Jag tycker att det finns lite tant i oss alla. Både positiva och negativa sidor. Allt handlar om att se det. Karin Lövgren har hittills inte själv stött på någon som frivilligt kallar sig tant. Det kanske är dags att förändra den saken nu? Erkänn! Annars kan du ju alltid lyssna på P1 och vara tant i smyg, precis som jag:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0