Ett äckligt inlägg

Jag lider av spindelskräck. I flera år har jag försökt bota min fobi men det går sådär. Om jag VET att det sitter en spindel någonstans så går det hyfsat. Blir jag överraskad däremot ...

 

Som terapi brukar jag kolla på bilder och läsa om dem. Det hjälper inte men det är läskigt = bättre än vilken skräckfilm som helst. Här får du testa min teknik.

 

Jag har letat fram bilder och text om jag ärligt stulet från olika sidor. Alla är sådana som jag sett de senaste två månaderna. Oftast hemma. *HJÄLP* Håll tillgodo!

 

Bokskorpion (Chelifer cancroides) är ett spindeldjur som ofta lever inomhus där den bedriver jakt på boklöss, hoppstjärtar och kvalster. Blir 3-4 mm lång.


Hoppspindlarna (Salticidae) är en familj spindlar med fler än 4 000 arter. Nästan samtliga arter är giftiga, men såvitt känt är ingen farlig för människan. Vår hoppspindel i Sverig är cirka 5 mm lång.

Husspindel eller vanlig husspindel (Tegenaria domestica) är nära släkt med den stora husspindeln och luffarspindeln. Även om dess bett är obehagligt så är det inte farligt för människor. Husspindelns hona kan nå 9-10 mm i längd, och hanen 6-9 mm.

 


Vargspindlar, även kallade jaktspindlar (Lycosidae), är en familj bland spindlarna, som typiskt inte fångar sina byten med hjälp av spindelnät. De har god syn för att vara spindlar och jagar sina byten. Kroppslängd 11-18 mm.

Kärrspindel (Dolomedes fimbriatus) tillhör de största spindelarterna i Sverige. Som fullvuxen har den mörkt brun kropp med ljusa, längsgående band på sidorna. Unga spindlars färg är vanligen ljusare. Honan kan nå en kroppslängd på över 20 millimeter. Den trivs i kärrliknade miljöer och jagar gärna fiskyngel och larver från vattenytan.


Kommentarer
Postat av: mia

GAAH!! känner de kryper överallt ;) hatar spindlar & är ju dörädd för dom!! Va söt eran lilla kille är =) Kanske rent kan träffas nån dag om du vill? va ju rätt längesen. hoppas ni har de bra.. kram

2011-08-20 @ 01:10:25
URL: http://annmariajonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0