Valfrihet? Demokrati?

Med stormsteg närmar sig valet 2010. Jag funderar lite.

Sverigedemokraterna (SD) måste i det här läget anses som kraftigt motarbetade av såväl media som övriga kandidater till riksdagen. Partierna sluter sig samman i övertygelsen att SD inte ska in i riksdagen - vad händer då med svenska folkets röster om de faller på Sverigedemokraterna?

Mediadrevet har hakat på trenden att bannlysa SD från all form av neutral uppmärksamhet och väljer att spegla de negativa sidorna av partiet. Tyvärr återfinns dessa negativa sidor i partitoppen, något som naturligtvis retar en hel del. Att ha främlingsfientliga åsikter är impopulärt och definitivt inte accepterat i dagens Sverige - trots åsiktsfriheten.

Jag kommer personligen inte att rösta på SD, min röst lär nog peka i högerled. MEN - kan man verkligen säga att Sverige är ett demokratiskt land om man på det här sättet fryser ut ett parti som ju ändå har en hel del anhängare? Jag förstår kritiken av det svenska valsystemet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0