We lost a man

Idag dog en svensk soldat i Afghanistan.

En svensk soldat hemmahörande i Stockholmsområdet stupade i Afghanistan på lördagen. Soldaten fanns i en pansarterrängbil (Patgb 203) som sprängdes av en hemmagjord sprängladdning (IED).
_____________________________________________________________________________



Samtidigt som jag känner för de anhöriga är jag tacksam att det inte var i Kosovo. Visst är riskerna mindre där, men man oroar sig ändå. Tur att Mika trots sitt korkade beslut att göra utlandstjänst ändå valde det lugnaste området. Nu ska vi bara hålla andan i fem och en halv månad till innan man kan slappna av.

Många kan tycka att det är löjligt att jämföra två så olika platser med så olika status. På den ena platsen är det osäkert läge, med upprepade oroligheter nästan varje vecka, och på det andra är det lugnt och har varit det länge. Min åsikt är att det finns en orsak att vi har svenska soldater i Kosovo, och då får vem som helst säga annorlunda.

Mika kommer inte hem till jul, utan han kommer hem i mellandagarna. Extra tråkigt eftersom att jag och Lina firar jul ihop i år. Frågan är bara var vi ska vara och med vem. Vi pratade om det ikväll och kom fram till att det är väldigt synd att inte kunna dela julen med honom. Jaja, man hittar väl alltid på något, men nog är det lätt att fastna i ett negativt tänkande.


Kommentarer
Postat av: Hanna Sandman

När jag såg på tv om det, så tänker man givetvis på er och Mika. Det är ett jobbigt beslut han tagit, både för er och han. När man vill något så mycket och ändå lämnar familjen hemma med oro, ängslan och funderingar...

Man kan nog inte annat än att tala med Han där uppe om stöd, råd och beskydd. Det gör jag nästan varje kväll till Mika. =)

2010-10-17 @ 10:24:09
URL: http://hannasandman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0