Klassiskt hållbart

Idag slog jag nytt rekord tror jag. Jag hade en halv roman att läsa, skriven i mitten av 1800-talet. Egentligen skulle den vara utläst och klar för åtminstone en eller två veckor sedan, men är man ute i sista minuten så är man. Imorgon ska boken analyseras och jämföras. Jag hann precis. Eftermiddagen har ägnats åt att smälta intrycken från boken och börja fundera på de frågor analysen förhoppningsvis ska besvara.

En av frågorna för analysen är verkligen relevant: Varför läser vi den här boken än idag?
Man kan egentligen fundera på alla klassiska verk; vad gör dem till klassiker och vad är det som lockar till läsning trots åldrigt språk och ofta gammeldags miljöer och huvudpersoner? Det måste finnas något alldeles extra som fångar läsaren för att verket ska locka.

Jag vill rekommendera att du lägger rädslan för klassiker åt sidan och börjar läsa Jane Eyre av Charlotte Bronte. Den fångar faktiskt intresset, och även om språket bitvis är lite knaggligt på grund av en gammal översättning, så fastnar man i handlingen och drivs att läsa mer.

För den som inte ids läsa finns boken filmatiserad i två omgångar. Ett bra tips för den som gillar kostymdraman?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0