Jag heter Frida

För någon vecka sedan fick jag frågan vad Frida betyder. Jag svarade raskt "älskad". Utan att ens tänka mig för. När jag kom hem blev jag osäker och beslöt att ta reda på att det stämde som jag sagt, och det gjorde det visst.

Intressant att vissa "onödiga kunskaper" fastnar trots att man inte anstränger sig. Jag minns att jag fick ett sådant namnkort en gång när jag fyllde sju eller åtta år, med namnets betydelse. Kanske är det därifrån jag lärt mig mitt namns betydelse, jag vet inte. Här kommer en lite längre beskrivning.




Kvinnonamnet Frida är ett fornnordiskt namn som är bildat av ordet fridh som betyder "skön, älskad, och viljestark". Det äldsta belägget i Sverige är från år 1388.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0