Imponerande

För en tävlingsnörd som jag själv är alla mätbara resultat av intresse när det gäller våra djur. För Vinas del betyder det att hon deltar i utställningar, och efter injagning även jaktprov. För trädskällarna finns särskilda regler om vad som bedöms och på vilket sätt, allt för att på ett så objektivt sätt som möjligt kunna bedöma om hunden är bra på att jaga eller ej.

Gränserna för olika poäng inom jaktprov är som följer:
1:a pris: minst 75 poäng
2:a pris: minst 65 poäng
3:e pris: minst 50 poäng

Jag hittade resultaten från den finska motsvarigheten till skallkungen, dvs landsmästerskap i jaktprov för trädskällare. För 2010 har mästaren korats: en Norrbottenspets, tik, som lyckades med bedriften att dra hem hela 94 poäng! Makalöst!!! Hon heter Piilokorven Viti och bor naturligtvis i Finland.


En överlägsen segrare. Piilokorven Viti.


Det är tur i oturen att ingen av oss just nu har den tid för Vina som hon egentligen behöver, för hade vi haft möjligheten hade jag varit SJUKT sugen på en valp efter denna tik. Hon ska nämligen paras inom kort. Nu inser jag ju mina begränsningar (och även Mikas, är han inte hemma jagas det alldeles för lite i det här hushållet) så då blir det ingen fler hund än på några år. Men man kan ju alltid börja reka ...

Blir du själv sugen så kan du klicka här eller på bilden av Viti så kommer du till kennelns kullplanering. Det är Juotsenvaara Kennel som presenterar den spännande kombinationen.

Kommentarer
Postat av: Miranda och Thai

Finsk Spets är bäst såklart =)

2012-01-10 @ 20:44:32
URL: http://www.nogg.se/fjellripa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0