Tystnadsplikt?


Tomma ord?

För någon vecka sedan pratade jag med en nyfunnen vän om tystnadsplikt och känslan av förtroende man bör få med sig från sin vårdcentral. Idag när jag var kallad till cellprovskontroll återkom dessa tankar.

När man kommer in till vårdcentralen i Älvsbyn möts man av en öppen korridor och ett öppet väntrum. Receptionen är väääldigt privat, två skärmväggar som tydligen ska dämpa ljud så att iiiingen ska höra vad man talar om. Hur kul är det att ALLA i väntrummet hör ens ärende, personnummer och annat?

Jag röstar på att man bygger en privat reception, med ljuddämpande glasväggar som släpper igenom ljus. Ordna fler sittplatser och KÖLAPPAR så att man vet när det är ens tur. Nu finns följande lapp uppsatt på den privata skärmen:

Respektera tystnadsplikten, sitt ned och vänta på din tur.

Problem uppstår genast. Jag satte mig ned, men då tror ju folk som kommer in att det är fritt fram att köa bakom den "privata" skärmen. Jag missade alltså min köplats för att jag gjorde som man skulle. På köpet finns endast två sittplatser INNAN receptionen, men det är ju där det blir kö? Kanske satsa på att köpa in lite fler stolar? Då kan ju fler vara lika duktiga som jag och sitta och vänta på sin tur. Med kölapp så vet man ju dessutom vem som faktiskt kom först. Enkla medel som tydligen är svåra att genomföra. Eller? Ska ringa och klaga. Kanske skapa en facebook-grupp. HA! Det ska lära dom!

Kommentarer
Postat av: Hanna Sandman

Vårdcentralen i Norsjö har en fin liten "glaskur" med dörrar som öppnas när patienterna går in och ut, man riskerar aldrig att någon obehörig ska höra ens ärende. Mycket bra, dessutom finns det massor med stolar att sitta ned i och ett kölappsstativ så man vet när man är på tur.... =D

2010-06-08 @ 18:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0