Nördigt

Jag verkar vara i högform för erkännanden nu innan jul. Den här gången gäller det min mani för saker och ting, i synnerhet trädgårdsfixande. Jag känner inte så många som längtar efter att rensa ogräs så här strax innan jul, men jag har just börjat känna suget efter den sysslan.

Längtar också efter frösådder som svämmar över fönsterkarmarna i norrfönstrens svalka. Gärna också plantkataloger, trädgårdstidningar och odlingsforum. Småningom rankas nyklippt gräs som listetta för sommardofterna, och de första fågelparen hittar holkarna vi satte upp i somras. Hexi kommer säkert att äta upp varenda fågelunge som inte flyger på första försöket.

Vina kommer att vara med utomhus och slappa i hängsoffan. Där stortrivdes hon i somras.



Vina augusti 2010

Jag har ett stort projekt på G till sommaren. Jag måste gå igenom och artbestämma alla rabatter på baksidan och ordna plantorna så att blomningarna passar ihop. Funderar på rosa, vitt och blått, men jag vet hur svårt det är att hålla sig till en färgskala. Nästa rabatt jag gräver ska helst vara vid vårt egna hus. Om vi någonsin hittar oss ett. Tills dess får jag behärska mig och försöka ordna upp i de odlingsbäddar jag redan har. Svårt.

Jag längtar efter de första vårlökarna, de första spirande stråna som ger sig tillkänna så snart snön töat bort närmast söderväggen. Längtar efter häggens knoppar som snabbt slår ut till doftande blommor. Längtar efter att följa Lina till examen och fika utomhus på altanen efteråt. Sommarlov. Blöt nybadad och lycklig hund. Vår och försommar måste vara det bästa som finns.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0