På söndag, äntligen

I våras bestämde jag mig för att försöka få lov att mentalbeskriva Vina. Normalt sett är det bruksraserna man testar, men då jag är intresserad av att försöka använda henne till andra saker än jakt när säsongen är borta, så kan det ju vara kul att se vad hon lämpar sig för.

För att få gå ett MH ansöker man hos exempelvis den lokala brukshundsklubben. Där sorteras deltagarna efter orsaken att de ska gå MH:t. Bruksraser har förtur, liksom ekipage som ska tävla bruksgrenar. I vårt fall vill jag gärna tävla - förutsatt att Vina passar till något speciellt. OM det nu går att avgöra genom ett MH. Förhoppningsvis kan man åtminstone se vad man kanske INTE vill träna med henne.

Med tanke på att det bara finns fem Norrbottenspetsar som någonsin genomgått MH så ska det bli sjukt spännande att se hur det går. Ska försöka jämföra hennes resultat med de andra som genomförts för rasen, så småningom kanske fler är intresserade av att se hur nobsarna är jämfört med de rena bruksraserna.

Nu ska jag surfa runt och leta lite mer info. Mors!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0