Hantverkskärlek

Stickningen har jag ju redan grunderna i, för tillfället utvecklar jag den kunskapen genom att praktisera. Det är alltid bra. På köpet får jag ju en massa hemstickat att använda själv eller ge till nära och kära.

Nu har jag hittat några andra saker jag vill prova på; nålbindning (en medelåldersteknik som kom innan stickning och virkning), krokning och så klart även den klassiska virkningen. Hittade även en teknik som heter pinnspets. Duken till vänster är tillverkad i denna teknik. Vackert.

Jag har kommit på mig själv med att  ä l s k a handarbete och hantverk i alla dess former. Även andra kulturella yttringar som målning, foto, musik osv går hem hos mig.

För tillfället har jag en hel del projekt igång, det insåg jag idag när min vän och blomma Victoria kikade förbi (egentligen kidnappade jag henne för att ha någon att dinera med).

Jag kom på att jag håller på med två babykoftor, en barntröja, en poncho, en mössa i barnstorlek, och i tankarna har jag två par tjocksockar i vuxenstorlek och tre-fyra par barnstrumpor på gång, förutom alla andra snygga grejor jag funderar på, som till exempel handledsvärmare och benvärmare som ju är i ropet just nu.

Förutom att sticka så tänkte jag även tova mina verk, funderar på tofflor (ett par till oss var i familjen) och en väska. Kanske något extra också, får se. Tänkte även sy en kappa och en Luhkka i vadmal. Får jag fatt i skinn och päls så blir jag överlycklig, vill så gärna sy mig en mössa i kaninskinn. Låter brutalt, men älskar man kaniner och deras päls så är det en slags hyllning, som jag ser det alltså.

Sedan vill jag lära mig att tillverka brickband, den konsten behärskas till fullo av min duktiga mormor. Måste kanske kika förbi hos henne här framöver. Jägarexamen ska avläggas, det är bara en fråga om NÄR. Ja kort sagt så sprudlar min hjärna av kreativa idéer som bara väntar på att få omsättas till handling. Varför vara lagom? Varför nöja sig med "Good enough"?

Och det här är bara de projekt jag kom på som snabbast, så här på kvällskvisten. Då har jag inte räknat in mina trädgårdsprojekt, snickerijobb eller andra skräddaridéer jag har. En händig kvinna reder sig själv heter det. Jag verkar klara mig jäkligt bra måste jag säga. Härligt.

Nu ska jag sluta maska, dags att sticka vidare. Bokstavligen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

VAr det kul idag?

2009-10-21 @ 21:28:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0