Lite om helgens bravader

Så var vi hemma igen. Det har varit en toppenhelg hittills, med härlig femtiårsfest inkluderande bowling och fantastiskt god middag. Jag vill verkligen rekommendera Golden Dragon i Piteå där vi käkade allihopa. För er som inget vet om helgen så kan jag berätta att vår pappa fyllde femtio år i maj förra året. Eftersom att han är egen företagare (Gräsetableringar i Piteå AB) så är hela våren, sommaren och hösten fylld av arbete. Dessutom hade gubben ifråga frånsagt sig all eventuell uppvaktning och rest iväg till fem olika positioner på en gång. Vid tillfälle ska jag fråga efter ritningen till uppfinningen som tillåter kloning.

Jag och Mika hade äran att fullfölja uppdrag hämtning av födelsedagsbarn. Herrn ifråga var ytterst nervös för vad som komma skulle, och var mycket fundersam över att han tydligen skottat gården i onödan. Skulle inte alla komma hem till honom? Hmm...
Snart insåg han att vi skulle till Öjebyn. En ladugård? Ett stall? *Tur*, bara Frida som lämnade några burar, resan fortsatte. Hmm... Verkar som att vi åker in i stan... Nolia? Aha! Det blev visst Norrmalmia. Hoppas de inte tror att jag ska uppträda inför alla människor! Labyrintgång... Uppåt... Neråt... Bowling!

När det gällde bowlingen vann Mika första omgången över mig i vår interna kamp om högst poäng. Andra omgången fick han pisk så det sjöng om det. Härligt. Han hävdar att han ändå var bäst eftersom att hans totala poäng var högre än mina när vi var tvungna att avbryta spelandet. Jubilaren gjorde ett grymt jobb och ingen anade att det var debut i sammanhanget för allas vår nu femtioåriga pappa. Detta avslöjades först nästkommande dag. Han var glad att inte komma sist, men jumboplatsen försvarades till sista blodsdroppen av annan, av hänsyn ej namngiven person...


Petter försökte tappert hålla ett fint tal för vår pappa, men efter mycket fniss och fnitter från åhörarna gav han upp. Förlåt brorsan. Du är bara så himla söt. Precis som alltid.

På Golden Dragon var vi bänkade vid halv nio eller niorycket, och middagen beställdes in inför våra hungriga blickar och dreglande munnar. Jag och Mika avnjöt löjromstoast till förrätt, Mikas huvudrätt bestod av stekt röding med häftigt panerad potatis. Min huvudrätt blev fyra små rätter, men efter en stund insåg jag och Hanna att det blev ju fem små lättel istället. Förrätt räknas tydligen också. Vitt vin för mig, men Mika trivs bättre med malt, jäst och humle, så han nöjde sig med en liten svag i motsats till Sandmans-ärdet som drack stora starka allihop. Alva är ju också en Sandman men fick denna gång bara välling.


Från vänster: Mika, Johnny, Petter, Cilla, Emma, Pappa, Danne

Fantastisk mat, härliga bordskamrater bestående av hela Sandmans syskonskara á fyra systrar och en bror, alla med tillhörande respektive gjorde kvällen mycket lyckad. Efter avslutad måltid begav sig Emma, Lovisa och Johnny hemåt medan de lite coolare och häftigare i sällskapet rundade av sammankomsten på en lokal pub/disco. Pappa verkade nöjd att ha sluppit släpvagnsfärd längst Sundsgatan, den spar vi till nästa decenniefirande. Då ska vi slå på stort, kanske blir det till och med öppet hus? Bara farsgubben inte är så blygsam så ska vi se vad vi kan ordna.

Av hänsyn till Mikas släkt och pryda vänner berättar jag inte vad vi gjorde efter puben. Ni med någorlunda gott minne vet ju att vi hade hyrt in oss på Piteå Stadshotell. Underbart rum med världens skönaste sängar, bubbelbad (som vi testade kring två på natten i det lyhörda rummet) och platt-TV. Sweet! Lördagsmorgonen inleddes med snabbdusch och sedan hotellfrukost. Ett fyrstjärnigt hotell som detta har en fantastisk frukostbuffé! Rekommenderas varmt!

På återseende!

Kommentarer
Postat av: sara

ni verkar ha haft trevligt... tyckte att det var länge sedan, jag hörde att farsgubben eran fyllde 50???!! bättre sent än aldrig.

2009-02-08 @ 17:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0