Att komma till himlen

Ikväll hörde jag på P4 morgon(!) på väg hem från Piteå. Där luftades existensiella frågor och det väckte en insikt hos mig. Vi strävar alla efter att komma till himlen när vi dör. Glömmer vi därför bort att njuta av nuet?

Tänk om livet och dess glädjeämnen och sorger, som alla bidrar till vår emotionella utveckling, ÄR himlen? Tänk om det är det enklaste som också är det bästa, det vi alla strävar efter, men att det är för nära inpå, så vi inte klarar av att se det? Tänk om vi är i himlen redan nu, utan att vara medvetna om det?

Att vara i himlen inbillar vi oss är enbart dans på rosor och sväva på fluffiga moln. Hur fungerar det här med den mänskliga hjärnan där? Om vi enbart vill slippa undan alla de dåliga känslorna borde vi kanske lobotomera oss, för utan tråkigheter vet man ju inte när man har roligt. Eller? Vet vi att uppskatta bristen på ledsamhet och deppiga dagar i himlen? Finns detta osannolika verkligen?

Jag röstar på att leva i himlen redan nu, enbart genom att ställa in mig på att det är precis det jag gör. Välja lyckan redan nu. Precis som vi lärde oss på kursen. Låter kitschigt men kan vara värt ett försök. Vem vill inte leva i himlen? Uppskatta det lilla likväl som det stora i livet. Det är nyckeln. Var glad åt att du kan känna alla sinnesstämningar, de finns av en orsak.

Lev i nuet, fånga dagen.
Verkligheten är drömmen.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

har lilla smulan klivit upp tidigt idag? Med tanke på att hon följde med på lite äventyr igår. :) Johnny fick minsann VÄCKA alva kl 9.30!!

2009-08-16 @ 09:59:31
URL: http://lovisasandman.blogg.se/
Postat av: Anna

Djupt och tänkvärt!

2009-08-16 @ 19:51:45
URL: http://attiotrenollettnollfem.blogg.se/
Postat av: Marie

Gör nu et snyggt inlägg och kollage med det du vill ha från IKEA katalogen:) Så far vi någon månad då vi känner oss rika...

2009-08-19 @ 09:57:05
URL: http://lappurlivet.blogg.se/
Postat av: Mia E

Hallå!

Tack för igår. Va fina bilder du tar med din kamera.

Glöm inte att skicka bilder till mig av Steveponken

Kram/Mia

2009-08-23 @ 09:15:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0